بانک نرم افزار مرکزی

ارائه دهنده نرم افزار های اورجینال و نرم افزار های مهندسی و تخصصی و تعمیرات نرم افزار و سخت افزار در شیراز می باشد

بانک نرم افزار مرکزی

ارائه دهنده نرم افزار های اورجینال و نرم افزار های مهندسی و تخصصی و تعمیرات نرم افزار و سخت افزار در شیراز می باشد

SAN چیست - مزایا، موارد استفاده و تفاوت آن با NAS

SAN چیست؟ 

احتمالا تا به حال برای شما هم این سوال به وجود آمده که san چیست و کارایی آن به چه شکل است. شبکه فضای ذخیره سازی (SAN) یک شبکه اختصاصی پرسرعت است که با اتصال مستقیم ذخیره سازی به یک سیستم عامل، دستگاه های ذخیره سازی همچون هارد را در دسترس سرورها قرار می دهد. این دستگاه‌های ذخیره‌سازی را متمرکز می‌کند تا مدیریت و ارتباط سریع‌تر از طریق رسانه آسان‌تر شود و اطلاعات را با بالاترین سرعت ممکن پردازش می‌کند.

 

سیستم‌های(Storage Area Network (SAN، که برای بارهای کاری حیاتی با تحمل تأخیر کم و الزامات عملکرد بالا ساخته شده‌اند، از اعداد واحد منطقی (LUNs) برای ارائه معماری با سرعت بالا استفاده می‌کنند. توانایی آنها در پشتیبانی از بارهای کاری فشرده IOPS، سیستم های SAN را به استاندارد صنعتی برای طیف متنوعی از برنامه های کاربردی سازمانی و موارد استفاده تبدیل می کند.

 

مشاوره و طراحی شبکه در شیراز در بانک نرم افزار مرکزی با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند. با شماره 07136474671 یا 09173200373 تماس بگیرید تا از خدمات بانک نرم افزار مرکزی در زمینه مشاوره، طراحی، نصب و راه اندازی و نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری استفاده کنید.

 

 

چرا SAN برای کسب و کارهای امروزی ضروری است؟

ذخیره‌سازی SAN سال‌هاست که وجود دارد. اما عوامل متعددی این راه حل ذخیره سازی مبتنی بر شبکه را برای استفاده روزمره تجاری مهم تر از همیشه می کند. مثلا:

  • سازمان‌ها باید همیشه دسترسی قابل اعتماد به داده‌ها را برای کاربران فراهم کنند.
  • داده ها از همه نوع، ساختار یافته و بدون ساختار، به طور تصاعدی در حال رشد هستند.
  • رایانش ابری، دیجیتالی‌سازی و سایر گرایش‌های فناوری اطلاعات، تقاضاهای بیشتری را برای فناوری مورد استفاده برای مدیریت، انتقال، پشتیبان‌گیری و بازیابی داده‌ها ایجاد می‌کنند.
    همچنین، سازمان‌ها محیط‌های برنامه متنوع‌تری دارند و می‌خواهند از مشکلات دسترسی به ذخیره‌سازی که می‌تواند عملکرد برنامه را تضعیف کند، اجتناب کنند.
  • پذیرش فزاینده فناوری‌های جدید برای پشتیبانی از محیط‌های برنامه جدیدتر - مانند سیستم‌های ذخیره‌سازی با عملکرد بالا با حافظه غیر فرار (NVMe) - همچنین بر شبکه‌های ذخیره‌سازی فشار وارد می‌کند.
  • امروزه بسیاری از سازمان ها بیشتر بر روی بازیابی فاجعه و تداوم کسب و کار متمرکز هستند و می خواهند داده ها را در یک شبکه SAN ادغام کنند تا تکثیر داده ها را آسان تر کنند.

 

برای اینکه تبادل ارتباطات در داخل شبکه SAN با سرعت بیشتری انجام شود، معمولا از تکنولوژی فیبر نوری استفاده می‌شود که میزان کارایی آن را تا چند برابر افزایش خواهد داد. وجود فیبر نوری باعث می‌شود که برای انتقال حجم زیادی از داده‌ها بتوان از شبکه san به خوبی استفاده کرد. در بعضی از مدل‌های این شبکه از پورت‌های اسکازی برای تبادل داده‌ها بین اجزای شبکه استفاده می‌شود.

 

حال که متوجه شدید شبکه san چیست، بهتر است که سایر موارد مهم درباره این شبکه را بدانید و اطلاعات لازم در این زمینه را به دست آورید. میزان دسترسی در این شبکه بسیار عالی است و چند نفر می‌توانند در یک زمان واحد به یک فایل خاص دسترسی داشته باشند.

 

این امکان ویژه باعث شده تا شبکه san‌ به یک انتخاب جذاب برای اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها تبدیل شود. در حال حاضر بزرگترین دیتاسنترها در سراسر جهان از این شبکه استفاده می‌کنند و حجم انبوهی از اطلاعات را پردازش می‌کنند. اگر به دنبال یک سیستم شفاف و پرسرعت در ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات هستید، بدون شک استفاده از شبکه san یک راهکار عالی در پیش روی شما خواهد بود.

 

به طور خلاصه، سازمان‌ها باید اطمینان حاصل کنند که شبکه SAN که برای تسریع دسترسی به داده‌ها به آن تکیه می‌کنند و پشتیبانی از افزایش در دسترس بودن حجم کار برنامه‌ها و الزامات عملکرد مدرن و طراحی شده برای مقابله با چالش‌های جدید است.

 

شبکه SAN چه کاربردی دارد ؟

 

 

انواع SAN Storage

شبکه های فضای ذخیره سازی SAN، از چهار نوع پروتکل ذخیره سازی سطح بلوک زیر استفاده می کنند:

  1. رابط سیستم کامپیوتر کوچک اینترنت (iSCSI) – iSCSI میزبان iSCSI و فضای ذخیره سازی iSCSI را با استفاده از پروتکل کنترل حمل و نقل (TCP) در شبکه های TCP/IP متصل می کند.
  2. کانال فیبر (FC) – کانال فیبر یا پروتکل کانال فیبر (FCP) از پروتکل های ذخیره سازی بلوک FC که با دستورات SCSI تعبیه شده است، استفاده می کند.
  3. کانال فیبر روی اترنت (FCoE) – مشابه iSCSI، FCoE از چارچوب FC استفاده می کند و میزبان iSCSI و آغازگر را از طریق شبکه IP اترنت متصل می کند.
  4. Non-Volatile Memory Express over Fabric (NVMe–oF) – آخرین پروتکل از سه پروتکل ذخیره سازی بلوک دیگر، NVMe روی پارچه، شبکه ذخیره سازی سریعتر NVMe را به اترنت و کانال فیبر (FC) گسترش می دهد تا IOPS بین میزبان iSCSI و فضای ذخیره سازی افزایش یابد.

 

مزایای استفاده از SAN Storage

سیستم ذخیره سازی san دارای ویژگی‌های مثبت زیادی است که در سال‌های اخیر میزان استفاده از آن چندین برابر شده است. مهمترین مزیت شبکه san این است که با توجه به محرمانگی بسیاری از اطلاعات مربوط به سازمان‌ها، حتما باید از شبکه‌هایی استفاده کرد که میزان امنیت آن‌ها بالا باشد. خوشبختانه وجود پروتکل‌های امنیتی مختلف بر روی شبکه san باعث حفاظت اطلاعات خواهد شد.

 

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید، طبقه‌بندی بودن اطلاعات بر روی این شبکه است و برای هر کاربر فقط بخش خاصی از اطلاعات در دسترس خواهد بود.در حال حاضر به دلیل ظرفیت بالای این شبکه، اکثر سازمان‌های بزرگ دولتی و خصوصی از آن به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنند. در اینجا دیگر مزایای پیاده سازی زیرساخت SAN آورده شده است:

 

 

۱. امکان تهیه نسخه پشتیبان (بکاپ‌گیری)

اطلاعات و داده‌های سازمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و بخش مهمی از آن‌ها جزو اطلاعات محرمانه به شمار می‌آیند. اطلاعات شخصی مربوط به کارمندان یا مشتریان و سایر داد‌ه‌های مهم، همگی بر روی شبکه san قرار می‌گیرد پس باید حتما فضای امنی برای حفظ اطلاعات فراهم کرد. خوشبختانه این شبکه دارای امکان بکاپ‌گیری به صورت خودکار را دارد و در زمان‌های مشخص شده، این کار را به صورت مرتب انجام خواهد داد. در این حالت امکان از بین رفتن اطلاعات به صفر می‌رسد زیرا یک فایل پشتیبان معتبر از داده‌ها وجود دارد.

 

صفر تا صد راه اندازی و نصب شبکه در شیراز _ کلیک کنید

 

۲. برگرداندن اطلاعات (restore) در صورت حذف شدن

اگر بنا به هر دلیلی اطلاعات شما از روی شبکه san حذف شد، نیازی به نگرانی وجود ندارد زیرا قابلیت بازیابی اطلاعات در آن وجود دارد. امکان ریستور کردن یک امتیاز ویژه برای این شبکه به وجود آورده و میزان اعتماد عمومی به آن را افزایش داده است. در صورتی که اطلاعات موجود پاک شد، به راحتی اطلاعات ریستور می‌شوند و به جای قبلی خود برمی‌گردند.

 

 

۳. یکپارچه سازی سرور و هاردها

در یک اداره یا سازمان تعداد زیادی کامپیوتر وجود دارد که کارهای اداری مختلف با آن‌ها انجام می‌شود. برای اینکه همه این سیستم‌ها به داده‌های مشترک دسترسی پیدا کنند، به یک سرور اصلی متصل خواهند شد. شبکه san وظیفه اتصال و یکپارچه سازی سرور با هاردها و سیستم‌ها را برعهده دارد و کل این مسیر را مدیریت می‌کند. این قابلیت شبکه san باعث می‌شود تا کارهای سازمانی با بالاترین سرعت ممکن انجام شوند.

 

در مورد خرید تجهیزات شبکه در شیراز بیشتر بخوانید

 

 

۴. کاهش هزینه های مربوط به ذخیره سازی اطلاعات

به طور قطع اگر قرار باشد که به ازای هر سیستم کامپیوتری یک هارد با فضای بالا نصب شود، هزینه انجام این طرح بسیار زیاد می‌شود. زمانی که شما از یک شبکه san استفاده می‌کنید، همه سیستم ها به این شبکه اتصال دارند و در نتیجه هزینه‌های مربوط به خرید و نگهداری از تجهیزات به کمترین حد خود می‌رسد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای کمتر کردن هزینه‌های خود از این روش به طور ویژه استفاده می‌کنند. حال که فهمیدیم یکی دیگر از مزایای san چیست، بهتر است که هر چه سریع‌تر تصمیم خود مبنی برای استفاده از آن را به مرحل اجرا برسانیم.

 

مزایای san storage به صورت زیر خلاصه می‌شود:

 

  1. بکاپ گیری و Restore کردن سریع‌تر
  2. پیوستگی کسب‌وکار
  3. دسترس پذیری بالا: بهبود دسترس پذیری اپلیکیشن (مثلا مسیرهای چندگانه داده)
  4. یکپارچگی سرور و استوریج
  5. صرفه جویی در هزینه و بهبود بهره‌وری و مصرف
  6. مدیریت متمرکز
  7. بهبود کارایی اپلیکیشن (مثلا ذخیره‌سازی Off-Load، شبکه‌های مجزا و غیره)
  8. بهبود حفاظت از داده و امنیت
  9. سن استوریج ها را میتوان برای ذخیره سازی پایگاه‌های داده، سرورهای اپلیکیشن، سیستم‌های خوشه‌بندی و همچنین فایل سرورها مورد استفاده قرار بگیرند.
  10. زمانیکه کارایی دستگاههای ذخیره ساز، مهم باشد و یا نیاز به استفاده از تکنولوژیهای خاص مثل Replication یا Deduplication در سیستم ذخیره سازی و همچنین در دسترس بودن دائم داشته باشیم، SAN مناسب‌ترین راهکار خواهد بود.
  11. یک شبکه san کاملا مقیاس‌پذیر است و به راحتی می‌توان آن را در هر ابعادی گسترش داد و نیز هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد درایورهای افزونه به آن وجود ندارد.
  12. با توجه به اینکه این نوع ذخیره سازی برای گسترش و یا پیکربندی RAID نیازی به خاموش کردن سیستم‌های مرتبط ندارد، می‌تواند Uptime را به صورت 100 درصد تضمین کند.

 

معایب استفاده از SAN

مانند هر چیز دیگر، در اینجا برخی از معایب شبکه های فضای ذخیره سازی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

 

1.برای استقرار در مقیاس کوچک مناسب نیست 

برای پروژه هایی که نیاز به اجرای چند ماشین مجازی یا راه اندازی DR برای یک یا دو برنامه دارند، سیستم های SAN بسیار گران هستند و بنابراین ایده آل نیستند. اما با این حال در محیط‌های کوچک هم می‌توان SAN را پیاده سازی کرد اما با توجه به هزینه و پیچیدگی آن، قطعا انتخاب ایده‌آلی نیست.

 

2.مدیریت

 

با توجه به پیچیدگی بر روی سخت افزار، چالش مهمی در مدیریت SAN، پیکربندی ویژگی‌ها، راه اندازی RAID، گزارش‌گیری و تهیه مستندات و… نیز وجود دارد. با توجه به اینکه شبکه san مجموعه‌ای پیشرفته از شبکه‌ها به شمار می‌آید، مدیریت کردن آن برای همه افراد ممکن نیست و باید یک فرد متخصص در این زمینه وجود داشته باشد. اگر شبکه san‌ در یک سازمان اجرا شود،‌ باید با متخصص این شبکه وارد همکاری شد تا کارهای مربوط به آن را انجام دهد. این مورد نیازمند صرف بعضی از هزینه‌ها است که می‌تواند محدودیت‌هایی را ایجاد کند.

 

با استفاده از خدمات پشتیبان شبکه بانک نرم افزار مرکزی، شما مطمئن خواهید بود که شبکە و سیستم‌های کامپیوتری شما در دست کارشناسان مجرب و حرفە ای قرار دارد.همچنین در صورتی که نیاز به مشاوره با مشاورین ما را داشته باشید کافیه از طریق تلفن های ثابت سراسر کشور شماره 07136474671 را شماره گیری کنید و یا اگر قصد تماس با ما از طریق موبایل را دارید شماره 09173200373  را شماره گیری کنید.

 

3. هزینه san storage

در تجهیزات سخت افزاری شبکه هر چه شما کارایی بیشتری را از یک دستگاه انتظار داشته باشید باید هزینه‌های بیشتری متحمل شوید. از معایب san storage ها می‌توان به هزینه بیشتری که در مقایسه با سایر دستگاههای ذخیره سازی بابت هر گیگابایت می‌پردازید، اشاره کرد.

4.کارکنان آموزش دیده و اختصاصی فناوری اطلاعات 

 

سرورهای SAN برای راه اندازی، نگهداری و مدیریت به متخصصان فناوری اطلاعات آموزش دیده و آشنا به فناوری نیاز دارند. نیاز به کارکنان اختصاصی همچنین به کل هزینه مالکیت (TCO) شبکه های منطقه ذخیره سازی می افزاید.

 

قیمت سرور ؛ خرید با گارانتی معتبر
خرید سرور در شیراز در فروشگاه بانک نرم افزار مرکزی به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.

 

 

 تفاوت SAN و NAS چیست؟

به طور کلی شبکه های SAN و NAS شباهت بسیار زیادی از لحاظ کارایی با یکدیگر دارند و برخی از افراد آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. در واقع هر دو این شبکه‌ها برای ذخیره سازی اطلاعات در داخل سازمان‌ها به کار می‌روند و از لحاظ ساختاری شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. شاید با خود بپرسید مهم‌ترین تفاوت بین شبکه SAN و NAS چیست که برای پاسخ به این سوال باید به نحوه عملکرد این دو شبکه دقت کرد. در بسیاری از موارد این دو شبکه صورت مکمل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در بعضی از ادارات هر دوی آن‌ها فعال هستند. برای اینکه بهتر تفاوت‌های این دو شبکه را بشناسید، مهم‌ترین آن‌ها را شرح خواهیم داد: 

 

 

 تفاوت SAN و NAS چیست؟

 

 

۱. پروتکل های به کار رفته در san و nas

اصلی‌ترین تفاوت SAN و NAS در نوع پروتکل‌هایی است که برای دسترسی به اطلاعات به کار می‌برند. در سیستم nas برای جابجایی بهتر اطلاعات از پروتکل‌هایی نظیر CIFS و NFS‌ استفاده می‌شود. این دو پروتکل می‌توانند سرعت انتقال اطلاعات را تا چندین مگابایت بر ثانیه افزایش دهند. در شبکه SAN شرایط کمی متفاوت است و پروتکل‌های به کار رفته در این شبکه از نوع ISCSI و فیبرهای نوری است. این پروتکل‌ها قدرت و سرعت بیشتری نسبت به موارد قبلی دارند که به همین علت هزینه خرید شبکه san‌ به مراتب بیشتر از شبکه nas‌است.

 

 

۲. روش تبادل اطلاعات در شبکه های san و nas

همانطور که قبلا هم گفته شد،‌ در شبکه san ارتباطات بیشتر از طریق فیبر نوری انجام می‌شود که به همین علت سرعت آن نیز بالاتر خواهد بود. این در حالی است که در شبکه nas اتصال اینترنتی ارتباط بین سیستم‌های مختلف را برقرار خواهد کرد. ‌به طور قطع سرعت انتقال اطلاعات از طریق فیبر نوری بیشتر است و همین مورد باعث محبوبیت هر چه بیشتر آن می‌شود. اگر شرکت‌های بزرگ از شبکه NAS استفاده کنند، معمولا انجام برخی از کارها با کندی روبرو می‌شود که به همین علت به آن‌ها شبکه san را پیشنهاد خواهیم داد زیرا مسلما کارکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. در حال حاضر در بسیار از وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مهم کشوری از شبکه san برای حفظ و مدیریت هر چه بهتر داده ها استفاده می‌شود.

 

صفر تا صد طراحی شبکه در شیراز — مطالعه کنید

 

۳. نحوه ذخیره سازی داده ها در san و nas

در شبکه nas دسترسی به اطلاعات حالت ساده‌ای دارد و داده‌ها به صورت فایل در هاردهای شبکه ذخیره خواهند شد. در هنگام پردازش اطلاعات نیز شبکه به سراغ این فایل‌ها رفته و آن‌ها را باز خواهد کرد. این در حالی است که شبکه san داده‌ها را به صورت طبقه‌بندی شده در block level‌ قرار می‌دهد. با توجه به اینکه قرارگیری داده‌ها در این روش نظم بیشتری دارد، سرعت پردازش اطلاعات نیز بیشتر می‌شود و نتایج بی‌نظیری را خلق خواهد کرد.

 

 

۴. ساختار کلی nas و san

به طور کلی شبکه nas‌ دارای یک واحد ذخیره‌سازی اطلاعات است که می‌توان آن را به راحتی مدیریت کرد. تنظیمات این شبکه ساده است و برای شرکت‌های کوچک گزینه مناسبی است. این درحالی است که ساختار san پیچیده بوده و از چندین درایو شبکه‌ای خاص تشکیل شده است. مسلما مدیریت کردن san کار پیچیده‌تری است که باید آن توسط یک فرد حرفه‌ای در این زمینه انجام شود. تعداد قطعات موجود در شبکه san بیشتر است و باید سرویس و نگهداری آن را طور دقیق انجام داد.

 

 

۵. سرعت انتقال اطلاعات در nas و san

از مهم‌ترین تفاوت‌ SAN و NAS سرعت انتقال اطلاعات است. به صورت کلی در شبکه nas سرعت انتقال اطلاعات بر اساس پروتکل‌های فعال در آن مشخص خواهد شد. در حال حاضر این سرعت بین ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه تا یک گیگابیت در ثانیه متغیر است که در هر شبکه متفاوت است. هر چقدر که پروتکل‌های پشرفته‌تری در ساختار nas به کار برود، این سرعت نیز بیشتر خواهد شد.

 

در شبکه san شرایط بسیار متفاوت است و سرعت انتقال داده‌ها بین ۲ تا ۱۲۸ گیگابایت در ثانیه است که یه عدد خارق‌العاده به شمار می‌آید. علت اصلی این سرعت بالا به‌کار‌گیری فیبرهای نوری در san‌ است. در برخی از موارد برای اینکه هزینه راه‌اندازی شبکه ارزان‌تر شود، از پورت iSCSI به جای فیبرهای نوری استفاده می‌کنند. مسلما سرعت پورت iSCSI نسبت به فیبرهای نوری کمتر است و کیفیت کمتری نسبت به شبکه‌های فیبر نوری خواهد داشت.

 

 

نحوه راه اندازی شبکه ذخیره سازی SAN

 

 

نحوه راه اندازی شبکه ذخیره سازی SAN

 

حال که دانستیم شبکه san چیست و چه تفاوتی با nas دارد، بهتر است که نحوه راه‌اندازی این شبکه را به صورت ویژه بررسی کنیم. راه‌اندازی شبکه san در یک سازمان نیازمند مهارت و تجربه زیادی در زمینه پردازش اطلاعات است و باید جنبه‌های گوناگون آن بررسی شود. معمولا در ابتدا اکثر سازمان‌ها از NAS استفاده می‌کنند ولی در ادامه به دلیل بیشتر شدن حجم داده‌ها به سراغ به‌کارگیری شبکه ذخیره سازی SAN خواهند رفت. برای ساخت این شبکه‌های حرفه‌ای باید عواملی همچون میزان بودجه سازمان و مقیاس مورد نیاز برای شبکه به خوبی بررسی شود. تمامی این موارد به صورت ویژه زیر نظر متخصص داده انجام می شود تا طرح کلی شبکه مشخص شود.

 

برای ادغام تمام اجزای شبکه ذخیره سازی SAN یک سازمان باید الزامات سخت افزاری و نرم افزاری خود را برآورد کند:

  • Host Bus Adapter (نسخه سیستم عامل، نسخه درایور، پچ لیست)
  • سوئیچ
  • استوریج

 

برای راه‌اندازی SAN باید موارد زیر را انجام دهید:

 

  • تمام اجزای سخت افزاری را با هم مونتاژ و کابل کشی‌های مربوطه را انجام دهید و نرم افزار مربوطه را نصب کنید.
  • HBA را راه اندازی کنید.
  • آرایه ذخیره سازی را تنظیم کنید.
  • تنظیمات پیکربندی که ممکن است مورد نیاز باشد را تغییر دهید.
  • تست تمام فرآیندهای عملیاتی برای محیط SAN، از جمله پردازش تولید عادی، تست حالت شکست و پشتیبان گیری.
  • رویه های نصب و عملیاتی SAN را مستند کنید.

 

به طور قطع با راه اندازی شبکه san سرعت پردازش داده‌ها تا چندین برابر بالا می‌رود و عملکرد کلی مجموعه بهبوی زیادی خواهد یافت. هنوز بسیار از سازمان‌های کوچک نمی‌دانند که شبکه san چیست و همچنان با همان سیستم‌های قدیمی پیش می‌روند. مسلما استفاده از این شبکه هوشمند میزان بازدهی کارمندان را نیز افزایش خواهد داد.

 

بیشتر بخوانید :

تعمیر تجهیزات شبکه در شیراز-تعمیرات شبکه
صفر تا صد مشاوره و خرید سرور در شیراز 
خرید تجهیزات شبکه در شیراز 
پشتیبانی شبکه کامپیوتری در شیراز و حومه 
نصب شبکه داخلی و وایرلسی در شیراز
عیب یابی شبکه کامپیوتری در شیراز – صفر تا صد


منبع : https://centersoftware.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد