بانک نرم افزار مرکزی

ارائه دهنده نرم افزار های اورجینال و نرم افزار های مهندسی و تخصصی و تعمیرات نرم افزار و سخت افزار در شیراز می باشد

بانک نرم افزار مرکزی

ارائه دهنده نرم افزار های اورجینال و نرم افزار های مهندسی و تخصصی و تعمیرات نرم افزار و سخت افزار در شیراز می باشد

NAS چیست – مزایا، موارد استفاده و تفاوت آن با SAN

NAS Storage چیست؟

 

احتمالا تا به حال برای شما هم این سوال به وجود آمده که NAS چیست و کارایی آن به چه شکل است. NAS مخفف اصطلاح Network Attached Storage است و امروزه پرکاربردترین سیستم‌های ذخیره سازی اطلاعات در دنیا است که به صورت یک سرور عمل می‌‌کند. دستگاه های NAS معمولاً صفحه کلید یا نمایشگر ندارند و با یک ابزار مبتنی بر مرورگر پیکربندی و مدیریت می شوند. هر NAS به عنوان یک گره شبکه مستقل در شبکه LAN قرار دارد که با آدرس IP منحصر به فرد خود تعریف می شود.

 

شبکه‌های ذخیره‌سازی متصل به شبکه SAN  و NAS دو نوع اصلی ذخیره‌سازی شبکه هستند. َشبکه NAS داده های بدون ساختار مانند صدا، ویدئو، وب سایت ها، فایل های متنی و اسناد مایکروسافت آفیس را مدیریت می کند.شبکه SAN برای ذخیره سازی بلوک در داخل پایگاه داده، که به عنوان داده داده می شود.

 

شبکه NAS برای چه مواردی استفاده می شود؟

هدف استفاده از شبکه NAS، این است که کاربران را قادر به همکاری و اشتراک گذاری موثرتر داده ها کند. شبکه ذخیره سازی NAS برای تیم های توزیع شده ای که نیاز به دسترسی از راه دور دارند یا در مناطق زمانی مختلف کار می کنند کاربردی است. ذخیره سازی روی این سیستم بسیار ایمن و پرسرعت است. چرا که NAS از تکنولوژی RAID (یک پیکربندی ذخیره سازی است که چندین هارد دیسک را به یک واحد منطقی تبدیل می کند تا عملکرد، در دسترس بودن بالا و افزونگی را افزایش دهد)، استفاده می‌‌کند و کاربران بر اساس نیازهای خود می‌‌توانند تنظیمات رید را تغییر داده و از آن استفاده کنند.

 

شبکه NAS به یک روتر بی سیم متصل می شود و دسترسی به فایل ها از هر دسکتاپ یا دستگاه تلفن همراه با اتصال شبکه را برای کارگران توزیع شده آسان می کند. سازمان‌ها معمولاً یک محیط NAS را به عنوان یک فایل ذخیره‌سازی یا پایه‌ای برای یک ابر شخصی یا خصوصی مستقر می‌کنند.

 

از جمله کاربرد های شبکه NAS این است که هنگام بکاپ گیری از این محصول استفاده می کنند و از فضای ذخیره سازی سیستم خود نهایت استفاده را می برند. در خانه ها نیز برای ذخیره تصاویر و ویدئو های تلویزیون و تلفن های همراه نیز از محصولات NAS استفاده می شود.

 

از دیگر مزایای شبکه nas storage، سادگی در اشتراک گذاری فایل ها بین چند کاربر است که سرعت آن نسب به فایل سرور سنتی بیشتر است. شبکه ذخیره سازی NAS از نوع File Level است و بیشتر برای استفاده از عنوان اشترک گذاری فایل (File Sharing) در شبکه مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

 

NAS چیست

 

 

برخی از محصولات NAS برای استفاده در شرکت های بزرگ طراحی شده اند. برخی دیگر برای دفاتر خانگی یا مشاغل کوچک هستند. دستگاه‌ها معمولاً حاوی حداقل دو جایگاه درایو هستند، اگرچه سیستم‌های تک درایو برای داده‌های غیر بحرانی در دسترس هستند. شبکه NAS سازمانی با ویژگی‌های داده پیشرفته‌تر برای کمک به مدیریت ذخیره‌سازی طراحی شده است و معمولاً با حداقل چهار جایگاه درایو ارائه می‌شود.

 

مشاوره و طراحی شبکه در شیراز در بانک نرم افزار مرکزی با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند. با شماره 07136474671 یا 09173200373 تماس بگیرید تا از خدمات بانک نرم افزار مرکزی در زمینه مشاوره، طراحی، نصب و راه اندازی و نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری استفاده کنید.

 

 

اجزای شبکه NAS کدامند و نحوه کار آنها

شبکه NAS اساساً یک سرور ذخیره سازی اختصاصی است، یک رایانه تخصصی که برای پشتیبانی از ذخیره سازی از طریق دسترسی به شبکه طراحی شده و در نظر گرفته شده است. صرف نظر از اندازه و مقیاس ذخیره سازی متصل به شبکه، هر دستگاه NAS معمولاً از چهار جزء اصلی تشکیل شده است:

 

  • CPU - قلب هر شبکه NAS یک کامپیوتر است که شامل واحد پردازش مرکزی (CPU) و حافظه است. CPU مسئول اجرای سیستم عامل NAS، خواندن و نوشتن داده ها در برابر فضای ذخیره سازی، مدیریت دسترسی کاربر و حتی یکپارچه سازی با فضای ذخیره سازی ابری است. در جایی که کامپیوترها یا سرورهای معمولی از یک CPU همه منظوره استفاده می کنند، شبکه NAS ممکن است از یک CPU تخصصی استفاده کند که برای عملکرد بالا و مصرف انرژی کم در موارد استفاده NAS طراحی شده است.

 

  • رابط شبکه - دستگاه های کوچک NAS که برای استفاده رومیزی یا تک کاربره طراحی شده اند ممکن است امکان اتصال مستقیم رایانه مانند USB یا اتصال بی سیم محدود (Wi-Fi) را فراهم کنند. اما هر NAS تجاری که برای به اشتراک گذاری داده ها و سرویس دهی فایل در نظر گرفته شده است، نیاز به اتصال فیزیکی شبکه مانند یک رابط اترنت کابلی دارد که به شبکه NAS یک آدرس IP منحصر به فرد می دهد. این اغلب به همراه CPU بخشی از مجموعه سخت افزاری NAS در نظر گرفته می شود.

 

  • ذخیره سازی - هر شبکه ذخیره سازی NAS باید فضای ذخیره سازی فیزیکی را فراهم کند که معمولاً به شکل درایوهای دیسک است. درایوها ممکن است شامل هارد دیسک های مغناطیسی سنتی، SSD یا سایر دستگاه های حافظه غیر فرار باشند که اغلب از ترکیبی از دستگاه های ذخیره سازی مختلف پشتیبانی می کنند. شبکه NAS ممکن است از سازمان ذخیره‌سازی منطقی برای افزونگی و عملکرد پشتیبانی کند، مانند mirroring و سایر پیاده‌سازی‌های RAID - اما این CPU است، نه دیسک‌ها، که چنین سازماندهی منطقی را مدیریت می‌کنند.

 

اجزای شبکه NAS کدامند و نحوه کار آنها

 

 

  • سیستم عامل - سیستم عامل درست مانند یک کامپیوتر معمولی، سیستم عامل سخت افزار NAS را سازماندهی و مدیریت می کند و فضای ذخیره سازی را در دسترس مشتریان از جمله کاربران و سایر برنامه ها قرار می دهد. دستگاه‌های NAS ساده ممکن است سیستم‌عامل خاصی نداشته باشند، اما سیستم‌های NAS پیچیده‌تر ممکن است از یک سیستم‌عامل مجزا مانند Netgear ReadyNAS، QNAP QTS، Zyxel FW یا TrueNAS Core و سایر موارد استفاده کنند. 

 

  • نرم افزار - یک نرم‌افزار از پیش پیکربندی شده روی سخت افزار NAS نصب می‌شود. همان سیستم عاملی که دستگاه NAS، درخواست‌های ذخیره داده و اشتراک‌گذاری فایل را مدیریت می‌کند، وظیفه اجرای این برنامه را برعهده دارد. البته بسته به ویژگی‌های جعبه NAS، این برنامه‌ها متفاوت خواهند بود.

 

قیمت سرور ؛ خرید با گارانتی معتبر
خرید سرور در شیراز در فروشگاه بانک نرم افزار مرکزی به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.

 

مزایای استفاده از NAS Storage

اگرچه اهداف ذخیره سازی NAS ممکن است ساده به نظر برسد، انتخاب یک دستگاه NAS می تواند به طرز فریبنده ای پیچیده باشد. در کنار توجه به قیمت، کاربران NAS سازمانی باید مجموعه ای از عوامل را در انتخاب محصول در نظر بگیرند، از جمله موارد زیر:

 

  • ظرفیت - شبکه NAS چقدر فضای ذخیره سازی می تواند فراهم کند؟ دو مسئله عمده وجود دارد: تعداد دیسک ها و سازماندهی منطقی آن دیسک ها. به عنوان یک مثال ساده، اگر NAS بتواند دو دیسک 4 ترابایتی را در خود جای دهد، ظرفیت NAS می تواند 8 ترابایت باشد. اما اگر آن دیسک‌ها به‌عنوان RAID 1 پیکربندی شده‌اند - انعکاسی - آن دو دیسک به سادگی یکدیگر را کپی می‌کنند. بنابراین، کل ظرفیت قابل استفاده تنها 4 ترابایت خواهد بود، اما فضای ذخیره سازی اضافی خواهد بود.

 

  • فاکتور فرم - NAS کجا نصب خواهد شد؟ دو فاکتور شکل اصلی عبارتند از رکمونت و برج (مستقل). یک NAS سازمانی می تواند از یک رک مانت 2U یا 4U برای نصب در یک رک مرکز داده موجود استفاده کند. یک برج یا NAS مستقل می تواند انتخاب خوبی برای استقرار در کمدهای داده های بخش کوچکتر یا حتی روی دسکتاپ باشد.

 

  • کارایی - شبکه NAS از چند کاربر پشتیبانی خواهد کرد؟ برای رسیدگی به درخواست ذخیره سازی از شبکه و سپس تبدیل آن درخواست به وظایف ذخیره سازی واقعی خواندن/نوشتن در NAS، به مقدار محدودی از شبکه و توان محاسباتی داخلی نیاز است. یک NAS شلوغ، سطوح بالاتری از عملکرد و حافظه پنهان داخلی را برای ارائه I/O ذخیره سازی بیشتر و پشتیبانی کارآمد از کاربران همزمان بیشتر می طلبد. در غیر این صورت، کاربران باید بیشتر منتظر بمانند (تاخیر) تا NAS به درخواست ذخیره سازی آنها سرویس دهد. قابلیت اتصال NAS چگونه به کاربران و برنامه ها متصل می شود؟ اکثر تجهیزات NAS شامل یک یا چند درگاه اترنت سنتی برای اتصال شبکه کابلی هستند. اتصال شبکه با ظرفیت بالا برای دستگاه های NAS پرمشغله در مراکز داده سازمانی ضروری است. NAS که برای محیط‌های کوچک‌تر و کم‌تقاضا طراحی شده است، می‌تواند با اتصال Wi-Fi کار کند، در حالی که دستگاه‌های کوچک NAS برای کاربران نهایی ممکن است یک پورت USB برای اتصال مستقیم رایانه شخصی ارائه دهند.

 

  • قابلیت اطمینان - شبکه NAS چگونه می تواند مشکلات را حل کند؟ قابلیت اطمینان دارای سه لایه اصلی است: قابلیت اطمینان خود NAS، قابلیت اطمینان دیسک های نصب شده در NAS و قابلیت اطمینان داده های ذخیره شده روی دیسک ها. در سطح NAS، خود تجهیزات باید به گونه‌ای طراحی شوند که خدمات طولانی و مداوم را در بالاترین سطح عملکرد مورد انتظار ارائه دهند. قابلیت اطمینان دیسک به دیسک های نصب شده در NAS بستگی دارد. دیسک‌های SAS با کیفیت بالا می‌توانند تصحیح خطای عالی و میانگین زمان زیادی بین ارقام خرابی ارائه دهند، اما همه انتخاب‌های دیسک باید شامل یک طرح جایگزینی باشد. در نهایت، NAS کنترل RAID، Replication و سایر ابزارهای حفظ یکپارچگی داده ها را در دستگاه انجام می دهد، اما این ویژگی ها باید فعال و پیکربندی شوند.

 

  • امنیت - چگونه از داده ها در NAS محافظت می شود؟ به دنبال تجهیزات NAS بگردید که رمزگذاری داده های بومی و کنترل های دسترسی قوی شبکه را فراهم می کند تا مطمئن شوید که فقط کاربران و برنامه های مجاز می توانند به فضای ذخیره سازی دسترسی داشته باشند.

 

قابلیت استفاده و ویژگی ها NAS به چه راحتی قابل راه اندازی و استقرار است؟ به دنبال تجهیزات NAS باشید که نصب و پیکربندی آن آسان باشد و ویژگی ها و عملکردهای موجود در سیستم عامل/نرم افزار NAS را در نظر بگیرید، مانند عکس های فوری داده ها، پشتیبان گیری از داده ها، تکثیر داده ها، طبقه بندی خودکار داده ها و RAID.

 

در مورد خرید تجهیزات شبکه در شیراز بیشتر بخوانید

 

 

شبکه ذخیره سازی NAS یا Nas Storage چه معایبی دارد؟

حالا که با مزیت‌های فضای ذخیره‌ساز متصل به شبکه آشنا شدیم، بد نیست نگاهی به معایب آن هم بیندازیم تا در مورد استفاده از آن آگاهانه‌تر تصمیم بگیریم.

  • از آنجایی که NAS به‌صورت فیزیکی و در قالب یک سخت‌افزار در محل سرور قرار می‌گیرد، بیشتر در معرض از دست دادن اطلاعات در اثر بلایای طبیعی یا سرقت دستگاه است.
  • استفاده زیاد از NAS می‌تواند باعث ازدحام در LAN اشتراکی شود و سایر کاربران را تحت تأثیر قرار دهد. این تکنولوژی برای برنامه‌هایی که حجم زیادی داده را انتقال می‌دهند مناسب نیست.
  • NAS یک فضای ذخیره‌‌سازی اشتراکی است. یعنی مدیریت سیستم باید محدوده‌ای برای ذخیره‌سازی هر کاربر تعیین کند تا استفاده بیش از حد یک کاربر، به دیگر کاربران آسیب نرساند.

 

در مورد نصب شبکه داخلی و وایرلسی در شیراز بیشتر بخوانید

 

 تفاوت SAN و NAS چیست؟

به طور کلی شبکه های SAN و NAS شباهت بسیار زیادی از لحاظ کارایی با یکدیگر دارند و برخی از افراد آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. در واقع هر دو این شبکه‌ها برای ذخیره سازی اطلاعات در داخل سازمان‌ها به کار می‌روند و از لحاظ ساختاری شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. شاید با خود بپرسید مهم‌ترین تفاوت بین شبکه SAN و NAS چیست که برای پاسخ به این سوال باید به نحوه عملکرد این دو شبکه دقت کرد. در بسیاری از موارد این دو شبکه صورت مکمل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در بعضی از ادارات هر دوی آن‌ها فعال هستند. برای اینکه بهتر تفاوت‌های این دو شبکه را بشناسید، مهم‌ترین آن‌ها را شرح خواهیم داد: 

 

 تفاوت SAN و NAS چیست؟

 

 

۱. پروتکل های به کار رفته در san و nas

اصلی‌ترین تفاوت SAN و NAS در نوع پروتکل‌هایی است که برای دسترسی به اطلاعات به کار می‌برند. در سیستم nas برای جابجایی بهتر اطلاعات از پروتکل‌هایی نظیر CIFS و NFS‌ استفاده می‌شود. این دو پروتکل می‌توانند سرعت انتقال اطلاعات را تا چندین مگابایت بر ثانیه افزایش دهند. در شبکه SAN شرایط کمی متفاوت است و پروتکل‌های به کار رفته در این شبکه از نوع ISCSI و فیبرهای نوری است. این پروتکل‌ها قدرت و سرعت بیشتری نسبت به موارد قبلی دارند که به همین علت هزینه خرید شبکه san‌ به مراتب بیشتر از شبکه nas‌است.

 

۲. روش تبادل اطلاعات در شبکه های san و nas

همانطور که قبلا هم گفته شد،‌ در شبکه san ارتباطات بیشتر از طریق فیبر نوری انجام می‌شود که به همین علت سرعت آن نیز بالاتر خواهد بود. این در حالی است که در شبکه nas اتصال اینترنتی ارتباط بین سیستم‌های مختلف را برقرار خواهد کرد. ‌به طور قطع سرعت انتقال اطلاعات از طریق فیبر نوری بیشتر است و همین مورد باعث محبوبیت هر چه بیشتر آن می‌شود. اگر شرکت‌های بزرگ از شبکه NAS استفاده کنند، معمولا انجام برخی از کارها با کندی روبرو می‌شود که به همین علت به آن‌ها شبکه san را پیشنهاد خواهیم داد زیرا مسلما کارکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. در حال حاضر در بسیار از وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مهم کشوری از شبکه san برای حفظ و مدیریت هر چه بهتر داده ها استفاده می‌شود.

 

در مورد هزینه خدمات شبکه در شیراز بیشتر بخوانید

 

 

۳. نحوه ذخیره سازی داده ها در san و nas

در شبکه nas دسترسی به اطلاعات حالت ساده‌ای دارد و داده‌ها به صورت فایل در هاردهای شبکه ذخیره خواهند شد. در هنگام پردازش اطلاعات نیز شبکه به سراغ این فایل‌ها رفته و آن‌ها را باز خواهد کرد. این در حالی است که شبکه san داده‌ها را به صورت طبقه‌بندی شده در block level‌ قرار می‌دهد. با توجه به اینکه قرارگیری داده‌ها در این روش نظم بیشتری دارد، سرعت پردازش اطلاعات نیز بیشتر می‌شود و نتایج بی‌نظیری را خلق خواهد کرد.

 

 

۴. ساختار کلی nas و san

به طور کلی شبکه nas‌ دارای یک واحد ذخیره‌سازی اطلاعات است که می‌توان آن را به راحتی مدیریت کرد. تنظیمات این شبکه ساده است و برای شرکت‌های کوچک گزینه مناسبی است. این درحالی است که ساختار san پیچیده بوده و از چندین درایو شبکه‌ای خاص تشکیل شده است. مسلما مدیریت کردن san کار پیچیده‌تری است که باید آن توسط یک فرد حرفه‌ای در این زمینه انجام شود. تعداد قطعات موجود در شبکه san بیشتر است و باید سرویس و نگهداری آن را طور دقیق انجام داد.

 

 

۵. سرعت انتقال اطلاعات در nas و san

از مهم‌ترین تفاوت‌ SAN و NAS سرعت انتقال اطلاعات است. به صورت کلی در شبکه nas سرعت انتقال اطلاعات بر اساس پروتکل‌های فعال در آن مشخص خواهد شد. در حال حاضر این سرعت بین ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه تا یک گیگابیت در ثانیه متغیر است که در هر شبکه متفاوت است. هر چقدر که پروتکل‌های پشرفته‌تری در ساختار nas به کار برود، این سرعت نیز بیشتر خواهد شد.

 

در شبکه san شرایط بسیار متفاوت است و سرعت انتقال داده‌ها بین ۲ تا ۱۲۸ گیگابایت در ثانیه است که یه عدد خارق‌العاده به شمار می‌آید. علت اصلی این سرعت بالا به‌کار‌گیری فیبرهای نوری در san‌ است. در برخی از موارد برای اینکه هزینه راه‌اندازی شبکه ارزان‌تر شود، از پورت iSCSI به جای فیبرهای نوری استفاده می‌کنند. مسلما سرعت پورت iSCSI نسبت به فیبرهای نوری کمتر است و کیفیت کمتری نسبت به شبکه‌های فیبر نوری خواهد داشت.

 

جمع‌بندی

در کسب‌وکار‌هایی که روزانه حجم بالایی از داده‌های رسانه‌ای مانند ویدئو، عکس، صدا در کنار اسناد و اطلاعات دیگر باید ذخیره و بایگانی شوند، نیاز به یک دستگاه NAS شدیداً حس خواهد شد. NAS مخفف واژه Network-attached storage بوده که در فارسی ذخیره‌ساز متصل به شبکه ترجمه می‌شود. این نوع دستگاه‌ها با ارائه میزان زیادی storage ارزان و کاربردی محبوبیت فراوانی در کسب‌وکار بزرگ و کوچک کسب کرده‌اند.

در این مقاله سعی شد تا به‌صورت کامل و جامع نوع خاصی از Storage deviceها را بررسی کنیم. امید است تا مطالعه این محتوا برای کاربران عزیز سایت مفید بوده و در حل پاسخ‌های شما کمکی کند.

 

بیشتر بخوانید :

تعمیر تجهیزات شبکه در شیراز-تعمیرات شبکه
صفر تا صد مشاوره و خرید سرور در شیراز 
خرید تجهیزات شبکه در شیراز 
پشتیبانی شبکه کامپیوتری در شیراز و حومه 
نصب شبکه داخلی و وایرلسی در شیراز
عیب یابی شبکه کامپیوتری در شیراز – صفر تا صد


منبع : https://centersoftware.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد